Friday, March 25, 2011

hakikat hati ini

Bismillah.

Kian hari daku merasakan ketenangan ilahi semakin menghiasi....
Dan ketakutan terus menyelubungi perasaan kehambaan ini.

Teringat ketika
Saat jiwa dibaluti ujian yang mencengkam,..
aku masih rasa keperitan itu...
Terlalu sesak dada dan diriku begitu kaku.
Hati meronta meminta-minta pelukan Ilahi
tiada ungkapan yang bisa menjelasi waktu yang begitu jernih
menjernihkan hati....

Tanpa tarbiyahMu, tidak mungkin mata ini mampu mengalirkan titisannya.
Ya Allah, aku begitu rindu saat-saat diuji....
Saat-saat begitu mudah air mata ini menyucikan hati.
Deras dan semakin deras setiap hari...
dalam meraba-raba mencari cintaMu yang hakiki...

Aku yakin inilah tabiat ujian yang membersihkan hati ini.
Aku rindu setiap detik yang kau hadiahi dengan perasaan mencari....
Mencari yang kekal dan pasti.
Hakiki menusuk sanubari ini...

Allah.
Betapa aku rindu sesak dada itu...
Biarpun payah. Aku tahu Engkau mahu aku.
menjadi hamba yang menyempurnakan hatinya dengan cintaMu.

Tuhanku...
Aku tak jemu
Aku mahu....
Engkau terus membersihkan jiwa ini.
Sakit, lemah, pedih peritnya hati ini.
Buatku...
ianya anugerah terindah dalam diri.

Seandainya ujian ini mampu menjanjikan aku terus merinduiMu,
hati ini setia menikmati..
Seandainya ujian ini bisa melewati dosa-dosaku yang menggunung tinggi,
hati ini rindu menanti..
Seandainya ujian ini jalan untuk diri ini mengenaliMu lebih lagi,
hati ini akan tidak jemu merestui..
Seandainya ujian ini dapat mentajarrudkan diri ini,
hati ini mahu terus disuci..
Seandainya ujian ini satu-satunya jalan untuk menthabatkan diri,
hati ini rela dilukai saat ini..
dan
Seandainya dengan ujian ini membuatkan syurga ternanti-nanti,
akan terus ku harungi.....

Betapa diri ini menginginkan tingkatan cinta yang tertinggi kepadaMu
Menjadikan iman perisai diri..
dalam menjalani hari-hari...
sebagai seorang yang bergelar daie...

Betapa aku merindui untuk terus menjadi yang paling Kau rindui,
Ya Rabbi, pemilik hati...akanku nikmati tarbiyahMu dengan lafaz rela hati
rendahkanlah hati ini
daku sentiasa mahu terus diuji...
agar jiwa ini suci dan taqwa menghiasi diri.
hingga pertemuan indah 'KITA' nanti.

segala puji ku letakkan satu-satunya buatMu
I luv u Allah. I luv u Rasulullah. n them who luv U.
Truly.

"Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal-amal saleh dan merendahkan diri kepada Tuhan mereka, mereka itu adalah penghuni-penghuni surga mereka kekal di dalamnya." [hud:23]

T.T

Allah, guide us plzzzz?
Biiznillah

No comments:

Post a Comment