Thursday, November 25, 2010

Kesucian kata-kata

Bismillah.

Manusia pasti akan berkata-kata based on apa yg dia fikir. Tak kiralah kalau sebanyak manapun buku yang dibacanya, selama mana usia tarbiyyahnya, selain mana isu yang dibincangkannya antara satu isu dengan satu yg lain, bila didengar ulasannya pasti yang datang itu adalah apa yg menjadi fikrah dan sudah tertanjak dalam hatinya; yakni itulah kefahamannya.

Memegang gelaran seorang daie. Janganlah kita menyalahgunakan title kita. Tiap apa yg kita luahkan, adakah ia kerana kita mahu menyampaikan isu itu, ataupun itulah yg sebenarnya yang Allah mahu kita sampaikan di waktu itu? Jangan berkata-kata dengan bertunjangkan hawa nafsu. Berkatalah benar walaupun pahit utk ianya ditelan, kerana itulah yang hak.

Sebagaimana usrah itu berjalan, apa yg diperlukan oleh ahli-ahli usrah itulah yang seorang naqibah perlu sampaikan, bukanlah apa yg seorang naqibah itu mahu sampaikan, mahupun apa yang paling best yang boleh si naqibah sampaikan. Jangan tertipu dengan kefahaman yang kita imani selama ini, kerana boleh jadi daie-daie di sekeliling kita itu nampaknya laju ke hadapan, sedangkan kita sebenarnya hanya hanyut dan berasakan kefahaman kita juga berada di tahap yang sama.

Mari sempurnakan tugas daie amanah Allah,
Saadiah

No comments:

Post a Comment