Sunday, November 7, 2010

Manual kita

Bismillah...

Allah swt tidak menurunkan Al-Quran itu sebagai bahan bacaan sebagaimana buku-buku yang terdapat di dalam library kita, kemas tersusun di atas rak. Allah swt tidak juga mahukan kita membaca Al-Quran itu dalam pada masa kita menunggu semua housemates berkumpul untuk berjemaah, atau memenuhi mutabaah amal kita, atau untuk diperhalusi makna sebenarnya di dalam Al-Quran, etc etc...

Bukan hanya berhenti di situ. Al-Quran itu bukanlah bahan bacaan. Tetapi mukjizat Nabi s.a.w. yg tercinta. Sedar tak ni, kalian?

Mereka di luar sana tidakkan nampak apa istimewanya Islam kalaulah ianya bacaan tinggal bacaan saja. Ataupun kalau dilihat pada zaman kenabian dulu-dulu, tidaklah mereka yang bukan Islam itu terpesona dengan Islam kalau hanyalah Al-Quran itu just duduk-duduk, baca-baca, tadabbur-tadabbur, faham-faham, dan habis.

Kita testimoni Al-Quran, yakni Islam itu. Dalam jalan-jalan kaki kita, Islam itu di tiap langkahnya. Dalam percakapan kita, Al-Quran itu di tiap lafaznya.

Islam kaffah. Bukan hanya tinggal baca. Kita membina testimoni-testimoni bergerak, bukan mencari ahli-ahli kelab membaca.

Back to basic,
Saadiah

No comments:

Post a Comment