Thursday, December 30, 2010

Plan tarbiyyah sendiri

Bismillah.

Baru kelmarin diberi tazkirah oleh seorang ukhti dan isinya sungguh menarik. Kadang kala kita juga terlepas pandang, kerana hanya berharap dan tidak sendiri membuat.

Pengalaman seorang ikhwah yang menulis buku 'Enjoy your life'. Siapa? Cari sendiri.

Tarbiyyah diri bukan hanya ditentukan oleh naqibah atau timeline lokaliti. Sangat menyedihkan bila seorang daie hanya tahu mengikut laluan yang telah disediakan untuk mereka, tanpa terasa untuk ingin mencambahkan tiap-tiap langkahnya. Umpama padi yang masak tiga tahun sekali dan dirasakan cukup oleh petani untuk keperluan dirinya dan lebihan hasil itu dijualnya kepada kilang. Tidak terfikir untuk mencari-cari bolehkah tuaiannya menjadi dua tahun tiga kali? Berasa cukup dengan apa yang ada. Qanaah tidak bertempat rupanya.

Bercakap pasal ini, teringat pada istilah thinktanker. Siapa yang akan memakai gelaran itu kalau bukan kita pewaris generasi dakwah masa kini dan pembina generasi dakwah akan datang? Semakin lama, semakin hanyut dalam dunia mimpi yang menyediakan waqi' yang senang untuk ditumbuhi usrah di sana sini, walhal realitinya tidak dijejaki sehabis pasti.

Masih belum cukup usaha kita dalam merancang tarbiyyah untuk diri sendiri. Hanya menunggu-nunggu apa yang bakal diberi oleh Ilahi, dan cepat saja mengatakan itulah tarbiyyah Allah untuk diri. Wahai, alangkah rugi!

Sang pengarang buku yang ana katakan tadi sampaikan merancang untuk ke wad pesakit jiwa, semata-mata untuk mengingatkannya tentang konsep syukur pada yang Maha Esa. Ditertawakan rakannya tetapi dasyaat bukan?

Bangkit dan kejarlah matlamat kita. Apa yang kita mahukan jangan mudah untuk dilupakan mentang-mentang masih ramai yang boleh memikirkan. Sayang, lama-lama dihanyut sejarah, sedangkan ramai yang mencipta sejarah.

Tanya kembali, siapa diri ini? Jangan sampai tidak dikenal macam dulu lagi.

Daie dahaga tarbiyyah dan dakwah,
Saadiah


No comments:

Post a Comment