Sunday, July 10, 2011

kasih sayang itu..

bismillah wbt.
assalamualaikum.
baru je habis baca suatu mesej dari seorang adik.
bukanlah response diharapkan...tapi hmm jzkk dik alhamdulillah.

dalam menangkap mad'u-mad'u atau mengambil hati mutarabbi kita. bukanlah kata-kata je yang memainkan peranan. yes, we know for sure that kata-kata yang lembut memang senang nak menusuk hati manusia secara fitrahnya.
tetapi dalam kelembutan itu perlu ada fikrah. perlu ada prinsip.
janganlah kerana kita terlalu sayangkan mad'u atau mutarabbi kita, kita manja-manjakan, kita belai-belai mereka sehinggalah bersikap seperti kucing ( bukanlah mahu dibandingkan manusia dengan kucing yea..hohoh jangan salah faham)


ye la..sikap kucing, makin diberi makan makin manja, makin comel.

pengalaman sendiri. hmm tersenyum sendirian. malah sampai sekarang pun saya sendiri masih berusaha untuk memberikan kasih sayang dan juga tegas dalam kelembutan. kadang-kadang murabbi menjadi terlalu tegas, dan adakalanya murabbi terlalu lembut. hakikatnya, perlu ada balance dalam kedua-duanya. supaya yang mentautkan hati kita dan mereka bukanlah diri kita semata-mata tetapi islam yang mahu dibawa. 

kadang-kadang kita gembira apabila dikelilingi mad'u yang ramai kerana kelembutan kita. dan kita tertipu dengan hakikat ini. tapi cuba kita refleksi diri kita seramai mana diantara mereka yang betul-betul nampak fikrah dan prinsip islam yang mahu kita bawa? berapa ramai yang benar-benar dibina atas prinsip itu? atau adakah kita menghasilkan klon-klon kita yang sama? 

Allah kurniakan kita kelembutan itu.
Disebabkan rahmat Allah-lah engkau berlemah lembut. Sekiranya engkau berkeras hati nescaya mereka akan lari dari sekitarmu. Maafkanlah mereka dan minta ampun untuk mereka.
[Surah Ali-Imran 3:159]

Kelembutan itu dari Allah dan letaknya adalah di hati. Kelembutan adalah perpaduan hati, ucapan dan perbuatan dalam usaha menyayangi, menjaga perasaan, melunakkan dan memperbaiki orang lain.[link]
Part paling saya gemari dalam pernyataan di atas ialah ..memperbaiki orang lain..
lembut dan mampu membaiki orang lain. 
tegas dan menampakkan prinsip kita.

kenapa mahu menampakkan prinsip dan fikrah kita? kerana kita mahu membina manusia. bukanlah sekadar berbuat baik. pembinaan manusia tak akan kekal seandainya kita hanya melahirkan adik-adik yang patuh dan taat pada kita ataupun kakak-kakak. the end result would be a follower. kita tidak mahu adik-adik menjadi pahat dan kita penukul.

yang kita mahu adik-adik yang dibina atas prinsip islam dan fikrah kita. mereka bukanlah pahat dan kita bukanlah tukul. tapi kita semua menjadi seperti nila. apa prinsip nila? walau setitik..mampu mewarnai sekelilingnya. ataupun kiub tomyam. campak kt mana-mana, akan larut dan hasilkan bau tomyam. itulah prinsip pembinaan kita. adik-adik yang akan mampu mewarnai hati-hati disekelilingnya walau dicampak dimana-mana pun.

sirah membuktikan.
abu dzar mampu mengislam satu kampung kerana prinsip islam yang difahaminya.
amru al-asr mampu membuka mesir kerana fikrah islam yang di'sighah'nya.
betapa hebat Rasulullah membina mereka, mampu keluar dari halaman sendiri demi islam tercinta.
Itulah manusia-manusia yang kita ingin bina.
yes...mungkin kita merasakan sahabat-sahabat sangat jauh kehebatan mereka dibandingkan dengan kita.
tapi andai kita tidak bermimpi, kita tidak akan nampak misi dan visi kita dan menjadikannya realiti.

generasi al-quran yakni generasi assabiqun al awwalun bukanlah hebat kerana mereka hidup sezaman dengan nabi. tetapi kerana kefaham mereka yang jelas dan nyata mengenai al-Quran dan islam.
bagaimana mahu jadi sehebat mereka? hebatkan diri kita dengan al-Quran sebagaimana mereka. 
tak mustahil 
kita akan jadi sebijak sultan muhammad al-fateh
sepandai salahuddin al-ayyubi
setaqwa Abu Bakar 
dan selembut Uthman.

sirah lagi sekali membuktikan..mereka mampu hebat kerana Islam dan AQ, mengapa tidak kita?

No comments:

Post a Comment