Saturday, January 1, 2011

Mana medan kita?

Bismillah...

Medan yang Allah swt kurniakan pada tiap-tiap hambaNya sangat berbeza, walaupun pada zahirnya kita di tempat yang sama, melalui timeline tarbiyyah yang sama, menyelusuri daurah-daurah yang sama... kita akan mendapati tiap-tiap detik yang Allah atur dalam mentarbiyyah kita adalah satu specialization.

Kerana itulah tidak dapat kita hujahkan; kerana si A ini buat begitu, maka begitulah yang dibuat kita. Dulu ada pernah kudengar si B ni berkata begitu, kenapa tidak kita? Sesungguhnya tidak sesenang itulah kita memberi hujah kepada mereka yang bersama-sama kita, apatah lagi pada diri kita sendiri. Apa pada tiap-tiap amal yang kita buat, tidak ada keimanan kita di situ? Ikut-ikut orang, sampai bila akan begitu?

Kamu akan mendapati orang-orang yang kerap berhujah sebegitu, berselindung di sebalik orang lain yang berpegang pada keimanannya pada fikrahnya berlari anak menyembunyikan diri pabila pada takdir Allah, diserahkan medan yang dahulunya menjadi medan mereka bersama, sekarang menjadi medan seorang saja.

Ada antara kita yang sebenarnya nampak dengan jelas perubahan yang perlu dilakukan dalam dirinya demi mencapai matlamat UA dan menyempurnakan 10 MT, dua benda yang selalu menjadi sebutannya di hujung-hujung majlis, usrah yang dibawanya atau pengisiannya. Namun entah mengapa syaitan masih lagi mengaburi pandangannya dan dia mengambil kesempatan atas setiap daie yang ada di sekelilingnya. Ditangguh-tangguh apa yang patut dilakukannya hari demi hari. Tiap-tiap kali terlintas di fikirannya betapa sedih melihat hanya seorang dua saja ukhti yang berusaha, hanya keluh kesah yang kedengaran dan tiap itu jugalah ianya berakhir di situ.

Apakah matlamat tarbiyyah hanya sekadar memberi kesan dijiwa, anggota masih terbiar beku? Mana mujahadahmu melawan nafsu kerehatan dunia?

Akhirnya berlari-lari anak meninggalkan medannya sendiri kerana tiada sesiapa lagi di sisi.

Masih tidak nampak perubahan yang berlaku, bererti omonganku tidak laku. Tidak melanjut dan tetap kekal setakat itu.

Bukanlah sistem pentarbiyyahan Al-Quran yang hanya ingin mendengar keluh kesah daie-daie pada nasib umat dan diri masa kini. Dan ini bukanlah teori. Bukan falsafah manusia. Ini kalam Allah yang bermain-main dengan iman kita sehari-hari.

Kita daie, bukan pelarian,
Saadiah

No comments:

Post a Comment