Tuesday, January 4, 2011

Menangis?

Bismillah.

Kadang kala wahai teman, di suatu ketika Allah menjelmakan pada kita suatu masa. Masa yang aku sendiri susah untuk ungkapkan. Iaitu masa ujian dirasakan susah untuk ditelan. Tiada manis, pahit dan payau segenap acuan, pedih terasa di ulu hati memendam. Boleh sampai nafas tersekat bagai tertahan-tahan. Dan adakalanya juga akhirnya kalah dengan perasaan, menangis sedu-sedan dalam diam kita menjauh daripada teman. Cuba sembunyikan.

Itulah pentazkiyahan yang Allah ingin hadiahkan pada kita hamba-hambaNya yang lemah.

Adakalanya kita faham dan kita tidak dapat lari daripada apa yang sepatutnya dilakukan, dan kita cuba untuk melaksanakan... akhirnya Allah menguatkan dengan berakhirnya tangisan dan tekad untuk meneruskan perjuangan melawan hawa nafsu dan syaitan.

Susahnya untuk membersihkan diri dan hati, kerana kita terlalu lama bergelumang dalam dosa dan noda sebelum ini. Berilah peluang pada diri sendiri untuk menginsafi...

Apa yang lebih baik daripada penyucian jiwa kita ke arah mengejar redha Allah swt? Jauh langit dengan bumi kiranya kita masih cuba lari-lari tidak mahu menerima hakikat perubahan peribadi.

Jangan lari daripada penyucian jiwa dan nafs, wahai daie-daie. InsyaAllah, Allah sentiasa ada bersama di sisi...

Daie juga lembut dan rendah hati,
Saadiah

No comments:

Post a Comment