Wednesday, January 5, 2011

Bukan tidak perlu

Bismillah.

Hari demi hari aku melihat daie-daie mundar-mandir, bertanya di sana sini, apa skill yang perlu dipunyai, apa rahsia menambat hati, apa DF terlaris dan terkini, bagaimana mahu membina peribadi dalam masa yang singkat ini, etc etc etc...

Bukan tidak perlu ayat yang berbunga, kata-kata manis bercorak pelangi riang ria, ataupun skill pandai bermadah pujangga. Lalu barulah orang akan menerima dan tertarik ke arah kita untuk mendengar ayat-ayat suci Al-Quran. Al-Quran sendiri sudah cukup sbnrnya.

Bukan tidak perlu skill DF yang tinggi, masuk dengan sesiapa saja tak kira yang tua atau masih muda lagi, senyum full-time tak kering gusi, ataupun sentuhan fisik demi menarik hati. Maka barulah manusia akan mendekati dan melekat kepada kita untuk meluang masa bersama-sama. Islam sendiri sudah punyai ciri-cirinya yang tersendiri untuk diteliti.

Bukan tidak perlu usaha untuk menambah baikkan peribadi dan akhlak diri, bersabar kerana tidak sabar, malu kerana dulunya tidak tahu malu, ataupun banyak fikir sampai sakit pening bagai. Maka barulah akan terbina karakter daie idaman. Daie-daie sendiri masing-masing punyai keunikan yang akan saling menguatkan.

Bukan tidak perlu semua itu. Tetapi apa yang penting demi kebaikan kita yang membuat dan untuk mereka yang mendapat... adalah keikhlasan hati.

Syed Qutb, HAB, Muhammad Ahmad Ar-Rashid, Maududiyy dan siapa lagi yang mampu kusebut di sini... juga berlainan perwatakan dan tempat berlainan peradaban... lagikan mampu melahirkan penyamaan?

Walau satu wadah, satu waqi', satu rumah, satu daurah, satu katibah, satu usrah sekalipun... tidak sama pemahaman setiap satu ahlinya.. kerana puncanya adalah keikhlasan dlm tiap-tiap hatinya. Proses pentakwinan daie-daie ini sudah tidak valid untuk faktor keluarga, latar belakang, peribadi atau apa saja yang berkaitan, dijadikan alasan dasar ketidaksamaan pemahaman pemikiran dan amal perbuatan. Apalah yang dapat mengalahkan kekuatan akar umbi fikrah ini, yakni al-Quran pedoman tiap insan tiap zaman tiap sempadan?

Jadi, adakah selama ini apakah yang dimaksudkan dengan tidak satu wavelengh itu (sekarang topik sensasi kan), tanda masing-masing tidak sepenuhnya mengikhlaskan hati? Aku pasti ramai yang tidakkan mengakui.

Ikhlaskan diri wahai para hati, kerana apa kita berbuat ini? Lillah! Kerana akhirnya terpulang padaNya jugalah untuk memberi atau menyekat taufiqNya kepada para hamba...

Jangan tergelincir daripada punca core masalah dakwah dan tarbiyyah kita hari ini.

Ingat balik analogi bola besi (kali ini versi daie),
Saaidah
p/s: terpanjang. pasti dimarahi nnt oleh Umm S. alamak!

No comments:

Post a Comment