Sunday, January 2, 2011

Kita redha...

Bismillah.

Teringat suatu ketika dalam bas bersama seorang ukhti, kami pada masa itu dalam perjalanan ke tempat makan halal di Manchester, dan pada waktu itu dibeleknya buku yang baru saja dibeli pd PMS, bertajuk 'Dakwah dengan Harta' (pengarang Ustazah Maznah, Ketua Wanita IKRAM).

Istiqamah untuk sesuatu pekerjaan itu adalah suatu yang bukan senang, dan paling menguji kita dalam membuat sesuatu perkara ialah pabila istiqamah itu sendiri diuji kesungguhannya.

Kata ukhti itu padaku, pendahuluannya sudah cukup memberi kesan padanya. Dalam pada pengarang ingin menyumbang sebahagian daripada hartanya untuk dakwah pada kali itu, beliau diuji dengan kesihatan anaknya sendiri, yang memerlukan perbelanjaan perubatan yang agak besar, dan perbelanjaan itu akan mengaut sebahagian daripada jumlah harta yang akan diberikannya pada jalan dakwah. Betapa istiqamah beliau dalam menyumbang harta untuk dakwah itu diuji, begitu kata ukhti itu padaku...

Istiqamah membutuh lebih daripada keinginan untuk kita menjadikan sesuatu itu sebagai imbuhan untuk kita sendiri. Kalaulah setakat inginkan redha Allah dan agar kita juga mendapat sesuatu daripada usaha kita itu, bertambah susahlah istiqamah kita pada pekerjaan itu. Kerana ada di situ kemahuan kita mendapat hasil di dunia. yang setara dengan kemahuan kita mendapat keredhaan Allah swt. Sedangkan seorang daie itu tidak wajar untuk meletakkan matlamat-matlamat lain sama atau lebih tinggi daripada himmahnya untuk mengejar Allah.

Dalam niat istiqamah, kita ingin Allah swt redha pada kita dalam tiap apa yang kita kerjakan. Tapi kenapa tidak dikejar keredhaan kita juga pada apa yang Allah swt ingin kurniakan pada kita?

Daie itu mengejar redha dan meredhai,
Saadiah


No comments:

Post a Comment