Wednesday, January 5, 2011

Tak cukup... (by daie kecil)

Bismillah.

Selalu kita rasa kita dah cukup merasakan kita daie yang dah cukup tinggi tadhiyah nya. Rasa dah cukup berkorban segala rasa. Dah cukup berkorban untuk mad’u dan pada terutamanya kepada Allah, Islam dan dakwah ini.

Sungguh rendah perasaan itu. Mudah-mudah sahaja merasakan diri ikhlas. Sememangnya dakwah ini menuntut tadhiyah yang tinggi. Kata-kata, pelakuan, pemikiran sang du’at kepada sekeliling dan kepada du’at yang lain turut menuntut tadhiyah. Du’at mesti tegas dengan langkahnya, bukan ragu-ragu. Sentiasa mengorbankan dirinya terutamanya dari apa-apa perasaan yang membuatkan dia merasakan senang sendiri. Hanya cinta Allah dan rasul sahaja yang tenggelam dalam cita-cita dakwahnya. Pada masa yang sama dia tahu tarbiyah dirinya tidak sedikit pun dikorbankan.

Sedih melihat diri sebagai du’at yang tidak sanggup mengorbankan dirinya. Apatah lagi sebagai du’at yang sanggup melihat du’at lain berkorban untuk dirinya. Korbankanlah perasaan cinta pada dirimu wahai du’at! Sakit, rasa payah itu biarlah tertanggung dihatimu. Agar ia bersih. Supaya yang tinggal hanyalah cinta pada Allah dan Rasul.

Sekecil-kecil pengorbanan itu adalah pengorbanan perasaan itu. Lihatlah sekelilingmu yang lebih dahagakan nikmat iman dan islam. Demi Allah dan islam. Larutkan dirimu dalam dakwah ini. Lemparkan ragu-ragumu. Memandu dengan sunnah agung Rasulmu. Tegaskan hatimu demi Allah, lembutkan hatimu juga keranaNya. Dan redha.

Berkorban itu terkorban?

Biiznillah.

Daie kecil

1 comment:

  1. kata-kata yang paling berkesan adalah kata-kata yang berilhamkan pengalaman, perasaan, pemahaman pada fikrah.. dan yang lebihnya adalah kata-kata bernada isi hati.

    insyaAllah, dari hati menuju hati =)

    ReplyDelete