Saturday, January 8, 2011

Pembinaan

Bismillah.

Bila kita senantiasa meminta ditunjuk ajar orang: menanya banyak soalan yang kita sendiri tak dulu cuba untuk selesaikan, atau kita membiarkan orang lain buat keputusan, atau takut bersuara ketika ada perjumpaan yang memerlukan pendapat dan cadangan, atau sekadar lari daripada teguran menampar yang datang...

Ia seolah-olah kita merasakan tanggungjwab membina dzatiyah diri kita itu adalah pada mereka, bukan pada kita juga sebenarnya. Mungkin tidak nampak kesan pada awalnya, tetapi ianya lebih nyata bilamana ada masanya kita perlu menghadapi satu-satu masa dalam perjalanan dakwah itu seorang-seorang. Tidak dapat berteman.

Takut untuk membayangkan, setiap hari setiap masa, kita minta pencerahan...

"Akak, saya nak kata-kata taujih hari ini"
"Awak, bagilah apa-apa nasihat pada saya ni"
"Tegurlah saya ukhti"
"Cepat tampar saya dengan kata-kata anti"

...

Persis seperti kita mengabaikan tanggung jawab diri kita untuk mentarbiyyah diri sendiri. Tidak mahu tarbiyyah datang lebih senang, menambah masa perjalanan dakwah lagi. Hakikatnya hanya mengharapkan tolakan daripada luar datang menyengat, dimetaforakan dengan ayat-ayat yang terkeluar daripada bibir kita...

"Zasss"
"Pedas!"
"Sssss"

...

Nyata ini bukanlah program Quran yang diwarisi generasi para Nabi.


Dakwah tidak mengharapkan kader-kader yang lahir adalah mereka yang mengambil senang jalan ini. Tika ramainya orang yang ada untuk melihat kita daripada jauh, kita tidak mahu berusaha sendiri untuk mengenal jalan dakwah, tidak memperkaya pengalaman diri untuk mentarbiyyah. Hanya mencari-cari rahsia kehidupan daie-daie yang dikenali, tidak kira melalui buku hasil pena, yang dekat di hati atau di mata.

Proses pembinaan diharap akan menambah logam-logam yang telah sedia ada, rupanya menambah kerja.

Tidak dinafikan mereka yang di belakang, perlu dipimpin oleh yang berada di hadapan. Tidak boleh terputus, apa lagi kalau nampak ada ura-ura muncul kepala-kepala sendiri suka hati, porak perandakan amal jamaie. Pada masa itu hendak dinasihati bukan mudah lagi. Merasa diri semua betul sendiri. Semangat pula berapi-api.

Mutiara-mutiara mereka yang bersusah payah membawa dakwah kepada kita perlu kita timba, dan cabaran-cabaran yang ada sepatutnya mematangkan diri kita pula. Tidaklah sampai lagaknya seperti kita mempas-paskan baton begitu saja. Itulah sebabnya perlu ada yang mengawasi apa-apa saja amal dakwi yang akan dibuat kemudian hari. Bukan memberi dan terus memberi. Memberi dan memerhati. Bukan juga amal dakwah perlu berahsia sirr segala. Bukan begitu fiqh dakwah mengajar kita. (Tapi itu lain cerita. Sambung semula...)

Di manakah yang dikatakan setiap roh itu dipertanggungjawabkan pada nafsnya di akhirat kelak?

Maka tidak hairanlah kalau semangat kita masih tidak mampu untuk melipatgandakan produk dakwah dan tarbiyyah. Bukan peliklah kalau memang sebabnya adalah kerana diri kader-kader itu sendiri. Mereka lebih banyak menghabiskan masa untuk mencari tolakan-tolakan luar, tidak cuba menyimpan bekal yang sudah ada kemas-kemas untuk kegunaan diri suatu hari. Terus, fokus terlari. Sepatutnya mentakwin anak-anak binaan tapi akhirnya hanya memakan suapan demi suapan. Kailnya? Hilang di tengah lautan kemudaratan tika meminta 'kekuatan'...

Medan pertempuran peribadi, cepat saja kalah. Tidak mampu mengawal diri, perlu ada orang yang mengawasi makan tidur pakai dan banyak lagi benda yang melibatkan perjuangan roh-roh kader itu tidak dapat mereka atasi. Tak perlu kusenaraikan di sini... sudah cukup untuk tiap-tiap hati ini jawab sendiri.

Lantas selama ini apa yang kita fahami tentang dakwah dan tarbiyyah ini?

Wahai pemuda pemudi pemikul dakwah generasi kini, tarbiyyahlah juga diri sendiri.

Saadiah
My last post before 11th Jan 2011.

2 comments:

  1. Satu perkongsian yang sungguh matang.

    Pandangan saya, andai kita mahu mad'u berkembang dan boleh tarbiah diri sendiri, kita perlu menyediakan mereka ke arah itu.

    Dakwah itu bukan doktrinisasi.

    Didiklah mereka dengan kefahaman. Agar andai kata kalau kita tiada pun, mereka boleh terus berkembang

    Semoga usaha semua pihak yang membantu agama allah ini diberkati selalu

    ReplyDelete
  2. InsyaAllah, jazakallah saudara Afham... banyak terinspired jg dgn entri-entri anta.. iA.
    Doakan.

    ReplyDelete