Monday, January 3, 2011

Demand tinggi

Bismillah.

Mungkin penulisanku kali ini hanya difahami oleh orang-orang yang pernah berhempas pulas ingin membawa mereka-mereka yang masih muda usia dakwah dan tarbiyyahnya menuju ke langkah yang lebih jauh lagi dalam dunia dakwah ini... Bagaimanapun, moga Allah kurniakan taufiq untuk tiap hamba-hambaNya yang mencari apa erti jalan ini dan apa makna di sebalik semua yang terjadi sehari-hari dalam kehidupan seorang daie...

Demand kita tinggi. Kita mahukan orang yang boleh memberi qudwah pada kita dalam setiap 10MT sentiasa ada di depan mata. Semangat dakwahnya, cemerlang akademiknya, molek akhlaknya, asyik gaya dan kata-katanya. Kalau tidak ada di tempat sendiri, akan kita cari di setiap ceruk yang boleh pergi. Semata-mata ingin melihat dan memahami.

Kita nakkan adik-adik yang mampu membina generasi seterusnya setelah mereka pula menjadi pelapis buat masa kini. Istiqamah dalam mutabaah amalnya, inisiatif dalam masa-masa lapang mereka, berpandangan jauh dalam membuat keputusan. Kalau tidak dapat, pasti kita tegarkan lagi usaha kita dan habis-habisan berfikir apa lagi cara yang boleh dibuat untuk mereka.

Sebagaimana kita menginginkan itu dan ini daripada mereka yang bersama-sama kita, lagi tinggilah demand yang patut kita ada untuk diri kita sendiri. Bukan bertegas pada mereka, tetapi berlembut dengan diri. Dan akhirnya mengorbankan diri; sehingga ada yang menyalahkan jalan dakwah; kata mereka jalan ini susahnya sehingga tak dapat mereka bawa diri menuju pengakhiran yang abadi.


...



Aku tidak mengatakan semua ini sekadar berbasa basi ataupun setakat supaya yang melihat blog ini sekadar memandang tanpa memerhati. Kes ini terjadi tahun demi tahun dari dulu lagi. Tak henti-henti. Dan sebab itu jugalah ada di antara kita yang gugurnya tak kembali sepulangan mereka ke tanah air, tempat realiti. Alasannya mudah, tidak mampu untuk berada di jalan ini.

Mereka dengan mudah meletakkan dosa itu pada jalan dakwah ini yang suci... alangkah pilunya andai dakwah ini punyai hati?

Cuba antunna lihat diri sendiri sebelum sedap mulut berkata itu dan ini!

Ingatlah para daie.
Jangan pada awalnya saja kita bertegas pada diri sendiri, di saat di mana himmah muda kita masih tinggi, tapi selepasnya kita senang saja untuk ditolak ke sana ke mari, tugas-tugas dakwah kita bawa ke tepi, masih dengan urusan lama dan bersifat peribadi...

Kalau betullah demand kita tinggi di jalan dakwah ini, bagaimana dengan demand pada diri?

Daie perlu lebih tegas pada diri,
Saadiah

No comments:

Post a Comment